Når det kommer til design, tenker nesten alle på iøynefallende bilder. Men det går mye dypere enn det, fordi design er en kombinasjon av forskjellige komponenter som vil se fordelaktig ut som et resultat.
Dette er grunnen til at det er veldig nødvendig å vurdere alle finesser når du velger en font. Typografi er stemmen til et prosjekts design, og skrifttype er dets visuelle tolkning.
Avhengig av hvilken skrifttype vi velger for vår nettside, app, eller plakat, annonser, bannere, vil det være slik prosjektet vil høres ut.
Typografi er en av de viktigste problemene innen design, og problemet med å velge riktig manus til et verk bør ikke undervurderes.
Det er miljøet som tekstens innhold visuelt formes gjennom.
Valget av denne formen, som i betydelig grad påvirker tekstens lesbarhet og leserens opplevelse, avhenger av hundrevis, ja til og med tusenvis av tilgjengelige skrifttyper.
Skrifter kan være nøytrale eller vekke følelser. Det kan reflektere ulike tendenser.
Du bør alltid nærme deg skrifttypevalg så nøye som mulig, for hvis noe går galt kan det fantastiske prosjektet ditt mislykkes.
Selv til tross for at du tilbyr utrolig service, gode produkter osv.
1. Lesbarhet
Det er en av hovedaspektene for å velge det perfekte produktet. Hvis skriften er lesbar, vil informasjonen din bli formidlet riktig til leserne.
Hvis folk bruker mye tid på å finne ut av bokstavene, så går alle forbi deg. EN
tross alt er det uten tvil veldig ubehagelig å sitte og prøve å forstå hva forfatteren ønsket å formidle, og hva bokstaven i midten.
Det vil virkelig ødelegge forholdet ditt til kundene, selv om du er et verdenskjent selskap og har mange fornøyde kunder.
Vi anbefaler deg å unngå å bruke fancy fonter, da det belaster leserens øyne. For overskrifter er det bedre å velge dekorative alternativer, men igjen, ikke bli for kreativ.
Vi anbefaler at du henviser til design fontbunter. Dette er flotte nettløsninger for å lage et stilig og iøynefallende prosjekt som vil være lett å lese.
2. Merkevarebygging
Akkurat som hver person har en annen tone i stemmen, så har hvert prosjekt og hvert selskap en spesifikk stil.
I merkevarebygging kan dette manifestere seg i hvilken visuell stil teamet velger, hvordan det snakker, og hva det i det hele tatt handler om.
Og font her blir et av hovedverktøyene for å uttrykke visuell identitet.
Hvis du planlegger å bygge et systemdesign (det vil si at nettsiden, presentasjonen, oppfølgingsprosjektene vil være like i stil og minner om deg), velg et rolig og konsist manus for det grunnleggende.
For å lage inndatafelt, knapper og andre komponenter trenger du en font som ikke tar mye på seg.
Den skal være en hjelper og en guide til informasjonsverdenen for brukeren. Skriftsnittet du velger bør legemliggjøre karakteren til merkevaren din og formidle den fullt ut.
Det ser ut til at under denne beskrivelsen passer et stort antall nettartikler, men ikke skynd deg å glede og ta noen du liker, før det er verdt å vurdere mange detaljer.
3. Serif vs Sans: Hva er best?
Skrifter med seriffer kalles antikva, de uten seriffer er grotesker. Hvis serifene i skrifttypen er tykke, nesten like tykke som hovedstrekene, er det et plateskrift.
Og hvis det er utvidelser i enden av strekene der serifene er plassert i antikva, er det en grotesk antikva.
Det hele høres komplisert og uforståelig ut for en som ikke kan typografi. Men nå skal vi finne ut av det.
Seriffer er en arv fra fortiden. De dateres tilbake til tiden med håndskrevne tekster. Senere da fonter først ble produsert for trykking, ble de kopiert fra manuskripter.
Det er feil å entydig markere bildet av det antikke som tradisjonelt og ekspert, og det groteske som moderne og teknologisk.
I alle fall, når du velger en skrift for et prosjekt, er det bedre å spore historien til opprinnelsen og finne inspirasjonene.
Inntil nylig var det en myte om at i tekster av stor lengde var seriffer raskere og mer behagelig å lese. Dette gjaldt når folk stort sett befattet seg med tekst trykket på papir.
Men vi har for lengst lest mye mer fra dataskjermer og smarttelefoner. Og det er fullt av grotesker der ute.
Kombiner serif- og sans-skript. De går bra sammen. Det skaper harmoni og god kontrast i teksten.
Vanligvis brukes antikviteter til innstilt tekst, og grotesker brukes til overskrifter eller omvendt. Det er enda bedre å kombinere to forskjellige skriftfamilier av samme type.
4. Fontfamilie
En skriftfamilie er en samling av alle skrifttyper som deler lignende designegenskaper. Skript som tilhører samme familie kan variere i størrelse, vekt og stil, men har samme grunnleggende design.
For eksempel, når folk tenker på Arial, mener de Arial-fontfamilien, ikke alle skrifttypene den inneholder.
Og den familien inkluderer også Arial Regular, Arial Italic, Arial Bold, Arial Black, Arial Narrow, Arial Monospaced og andre.
Selv om de alle er forskjellige fra hverandre, har de alle samme design som gjør dem like.
For eksempel kan bokstavene ha ulik vekt eller ha en høyere helling, men til slutt ser de like ut.
Og du har sikkert sett mange av disse produktene på Internett. De inkluderer en rekke stiler, bokstaver, og gir som sådan designere mange muligheter for kreative løsninger.
Tross alt anbefales det å bruke bare noen få skript. Du kan enten velge mellom to forskjellige familier, men like, eller fra samme familie.
Her kan vi også presisere at fontene ikke trenger å være helt like. Velg forskjellige varer og følg reglene i innlegget.
Glem heller ikke at du ikke bør bruke mer enn 2-3 skript i prosjektet. Da vil designet se harmonisk ut.
5. Bruk en sterk kontrast når du velger to skrifter
Kontrast er et viktig aspekt ved valg av skrift. Kontrast refererer til forskjellen i tykkelse på horisontale og vertikale streker i bokstavene.
Hvis du velger flere produkter, bør du definitivt sørge for at de har betydelige kontrastforskjeller.
Men ulike kontraster kan også være skadelig, så det er bedre å velge manus som har et fellestrekk, men ellers har en enorm forskjell.
I dette tilfellet vil en skrifttype være mer merkbar enn den andre. Og husk, den perfekte kombinasjonen av fonter bør skape balanse.