Å bruke designtenkning for å utvikle innovativ markedsføring…

Når det gjelder suksess i virksomheten, hvilke egenskaper synes du er viktigst? Produktinnovasjon og kvalitet? Overlegen kundeservice? Lean drift og robust produktivitet? En flott konkurransestrategi?

Selv om alle de ovennevnte faktorene er nødvendige for en bedrifts langsiktige suksess, er de på ingen måte tilstrekkelige til å sikre det.

Bedriften din kan ha de beste produktene, den mest effektive kundeservicen, den mest kostnadseffektive driften og den skarpeste konkurransestrategien, men ikke trives.

Faktisk, hvis du ikke anstrenger deg for å sikre suksessen til markedsføringsstrategiene dine, vil ingen av de ovennevnte egenskapene seire. Tross alt kan du ikke selge produktene og tjenestene dine veldig bra hvis målkundene dine ikke vet hvem du er, hvor du kan nås eller hva du har å tilby.

Men mens markedsføring er avgjørende for et selskaps overlevelse og vekst, står markedsføringsteam overfor betydelige utfordringer med å nå sin målgruppe.

Den gode nyheten er at det er mulig å overvinne hindringene markedsførere møter når det gjelder markedsrekkevidde, merkekjennskap, kundeengasjement og konverteringsfrekvens.

Den kanskje mest effektive av disse ytelsesforbedringsteknikkene er bruken av designtenkning i markedsføring.

Hva er designtenkning?

Designtenkning refererer vanligvis til en prosess som brukes av designere av brukeropplevelse (UX) for å utvikle plattformer som tiltrekker, engasjerer og beholder målgrupper.

Å lese:  Slik skalerer du ditt WordPress-designbyrå
Bildekilde

En UX-designers primære bekymring er å tilby en overlegen brukeropplevelse ved å kombinere funksjonalitet og brukervennlighet med tiltalende estetikk og overbevisende innhold.

På denne måten er en UX-designers kjerneoppgave ganske lik en markedsførers: begge er motivert av ønsket om å best tjene målgruppens behov, interesser og forventninger.

Designtenkning gir en mer systematisk tilnærming til å oppnå det som ofte er et svært abstrakt og dypt subjektivt mål.

Utvikle empati og definere problemet

Det første trinnet i designtenkning involverer generelt innsatsen for å føle empati med målgruppen din. For UX-designere betyr dette empati med behovene til sluttbrukeren.

For markedsførere handler det om en dyp forståelse av målforbrukeren.

Du kan rett og slett ikke forvente å nå ditt ideelle publikum hvis du ikke vet hva de vil ha, hva de verdsetter og hvilke smertepunkter de har.

Det er her viktigheten av robust forskning skinner igjennom. Kunde-, bransje- og konkurrentdata kan utnyttes for å utvikle dyp innsikt i hvem kundene dine er og hvordan du kan engasjere dem mest effektivt.

Statistisk analyse er imidlertid bare en del av forskningsmodellen du bør følge hvis du ønsker å lære å føle med målgruppen din.

Du må også engasjere dem direkte, både som enkeltpersoner og som medlemmer av forbrukerfellesskapet.

Å lese:  10 beste restauranttemaer for WordPress å bruke i 2024

Sosiale medier, for eksempel, kan være et svært effektivt verktøy for å samhandle med ønsket publikum og utvikle en dyp kunnskap om dem, deres ønsker og behov.

Instagram kan være spesielt gunstig når det gjelder å engasjere og føle med publikum. Brukerinnlegg, kommentarer og svar lar deg holde fingeren på pulsen på målmarkedet, og hjelper deg med å finne ut hva som tilfredsstiller dem – så vel som hva som ikke gjør det.

Oppdag potensielle løsninger og utvikle en prototype

Når du har utviklet en dyp forståelse av målgruppen din og brukt denne empatiske innsikten til å definere problemet kundene dine står overfor, kan du bli kreativ.

Denne neste fasen av designtenkeprosessen krever at du har ideer om potensielle løsninger på problemet du definerte i forrige trinn.

En av de viktigste egenskapene ved å bruke din forskning og problemdefinisjon som et springbrett for løsningsideer er at du nesten garanterer markedsrelevans av eventuelle løsninger.

Dette betyr at du kan være mer selvsikker og mer effektiv når du går inn i prototypingfasen, trygg på at kampanjene du designer er direkte og påviselig på linje med målforbrukerens forventninger, mål og krav.

Tester prototypen din

For å være sikker, krever designtenkeprosessen at du gjør en betydelig mengde forskning i begynnelsen, for å sikre at alle ideer du utvikler eller prototyper vil utgjøre en virkelig evidensbasert, datadrevet løsning.

Å lese:  Hvordan bruke sosiale bevis og øke B2B-salg

Men selv dette nivået av forberedende arbeid garanterer ikke suksess.

Dette er grunnen til at designtenkeprosessen krever et mellomtrinn mellom forsknings- og lanseringsfasen. Prototypen, eller testfasen, involverer et provisorisk produkt, underlagt streng testing og ofte grundig revisjon etter testing før endelig utgivelse.

Selv om en testfase i utgangspunktet kan se ut til å skape en unødvendig forsinkelse i prosjektets livssyklus, kan prototyping og testing forhindre betydelige tap i tid, penger og ressurser i det lange løp.

Samtidig lar denne fasen deg optimalisere den ultimate effektiviteten til markedsføringsstrategien eller kampanjen din.

Forbrukere forventer for eksempel i økende grad at selskaper er svært interaktive og ekstremt lydhøre for deres behov og ønsker. Testing gir en unik mulighet til å tilpasse innhold før kampanjens formelle lansering til et bredere publikum.

Dette er spesielt viktig for dagens digitale markedsførere gitt de unike egenskapene til nettpublikummet.

Nå, mer enn noen gang, ønsker ikke forbrukere bare å bli informert om et selskaps produkter eller tjenester. De vil ikke ha en pitch, med andre ord. I stedet, de vil ha en opplevelse.

Dette betyr at digitale markedsførere kan trenge å investere i ganske sofistikerte løsninger for å gi forbrukerne den type opplevelser de forventer av digitalt markedsføringsinnhold.

For eksempel kan det hende at forbrukere ikke lenger er fornøyd med produktbeskrivelser. De vil kanskje kunne «prøve ut» produktet ved hjelp av virtual reality (VR) eller augmented reality (AR) teknologi.

Å lese:  5 grunner til å bruke Elementors nettstedbygger for WordPress-nettstedet ditt

Å utvikle og teste prototyper før en full utrulling kan hjelpe markedsførere med å identifisere aspekter ved innholdet som fungerer bra og områder som trenger forbedring.

Ta bort

Markedsføring er fremfor alt et menneskefokusert forsøk. Det betyr imidlertid ikke at markedsførere ikke kan lære av andre bransjer, inkludert feltet UX-design.

Faktisk kan designtenkning vise seg å være utrolig effektiv for å overvinne noen av de mest vedvarende og formidable utfordringene innen markedsføring i dag.

Dan Matthews er en frilansskribent og innholdskonsulent som spesialiserer seg på verdifull innsikt når det kommer til digital markedsføring og teknologi. Når Dan ikke skriver, vil du finne ham med en kaffe i den ene hånden og leter etter ny musikk på telefonen i den andre.

Nye publikasjoner:

Anbefaling