Hvor mye er spillindustrien verdt i 2024?

Hvor mye er spillindustrien verdt

I denne artikkelen snakker vi om hvor mye spillindustrien er verdt i 2024.

For mange av oss er spilling en del av hverdagen vår.

Mange er fascinert av denne typen underholdning av mange grunner, spesielt for å kurere kjedsomhet og å knytte bånd med venner.

Dette kommer fordi spill også kan være veier for sosialisering og å dele den samme hobbyen med folk i kretsen din.

I dag har spill blitt svært tilgjengelige. Vi kan spille dem når som helst, hvor som helst og uansett omstendighet.

De er forhåndsinstallert på telefonene våre og krever bare et minimalt antall instruksjoner å følge.

Hvor mye av spillindustrien er verdt i 2024 i denne tiden hvor det å spille spill er viktig for å beholde vår fornuft? La oss dykke rett inn.

Hvor mye er spillindustrien verdt i 2024?

Med den økende populariteten til spill, har jeg noen gang lurt på hvor mye spillindustrien er verdt i 2022.

Svaret er 196 milliarder dollar!

Den største bidragsyteren til dette beløpet er mobilspilling, som utgjør nærmere 70 milliarder dollar eller mer enn 40 % av totalen.

Å lese:  Sammenlign Python vs JavaScript: Hvilken, hvor og når?

I 2019 var den samlede industriens verdi bare 152 milliarder dollar.

Den har vokst betydelig under pandemien ettersom folk ble innesperret i hjemmets bekvemmeligheter uten noe annet å gjøre enn å tukle med dingsene sine.

Spillindustrien er verdt etter sektor

Ulike spillsektorer bidrar ulikt til den totale spillindustrien. Her er hver sektors markedsandel i prosent og dollar i 2024.

  • Mobilspilling – Denne sektoren står for den største andelen i den totale industrien på 68 milliarder dollar eller 45 % av totalen
  • Konsollspilling – denne sektoren følger nær mobilspilling, med Nintendo og Sony som leder markedet. Det er verdt 47 milliarder dollar eller 32 % av det totale markedet
  • PC-spilling – til slutt beholder PC-spillsektoren en betydelig prosentandel på 23 %, noe som tilsvarer 35 milliarder dollar i dollar.

Globalt videospillmarked

Det globale videospillmarkedet har alltid hatt en enorm inntektsmargin gjennom årene.

Ta en titt på historien til bransjens verdi fra et tiår siden til i dag.

  • 2012 – 52,80 milliarder dollar i total verdi
  • 2013 – 61,00 milliarder dollar i total verdi
  • 2014 – 71,25 milliarder dollar i total verdi
  • 2015 – 81,50 milliarder dollar i total verdi
  • 2016 – 93,50 milliarder dollar i total verdi
  • 2017 – 104,50 milliarder dollar i total verdi
  • 2018 – 115,50 milliarder dollar i total verdi
  • 2019 – 123,50 milliarder dollar i total verdi
  • 2020 – 131,50 milliarder dollar i total verdi
  • 2021 – 138,50 milliarder dollar i total verdi
  • 2022 – 196,00 milliarder dollar i total verdi
Å lese:  Hvor mange amerikanere bruker Facebook i 2024? (statistikk)

Mest innbringende mobilspill i 2024

Vi har virkelig kommet langt fra de første årene med kommersiell spilling da folk trengte å gå til arkader for å spille.

Vel og bra, spill kan nå nås og spilles i mange former.

Dette er grunnen til at deres popularitet også har eksplodert de siste årene, og skaffet milliarder av dollar i inntekter år etter år.

Ta en titt på de mest innbringende mobilspillene gjennom tidene, og deres respektive årlige inntekter i 2021.

  • PUBG Mobile – 2 milliarder dollar i årlig omsetning
  • Honor of Kings – 1,64 milliarder dollar i årlig inntekt
  • Genshin Impact – 1,33 milliarder dollar i årlig omsetning
  • Roblox – 1 milliard dollar i årlig omsetning
  • Pokemon Go – 904 milliarder dollar i årlig inntekt
  • Candy Crush – 856 milliarder dollar i årlig omsetning
  • Garena – 836 milliarder dollar i årlig omsetning

De fire mest inntjenende mobilspillene rapporterte alle om minst en milliard dollar i fjor.

På samme måte henter selv spill utgitt for mange år siden, nemlig Candy Crush og Garena, fortsatt en god mengde penger årlig.

Mest innbringende globale videospillfranchiser

bilde 2

Kreditt: unsplash.com

Før mobilspill kom, hadde vi de gode gamle videospillene alle på ungdomsskolen snakker om.

Fra Pokemon til Super Mario, disse spillene hadde alle sin egen rettferdige andel i mange menneskers barndom (og voksen alder, hvis du må).

Å lese:  Er det en forskjell mellom søppelpostering og sjokkfaktor? (Spoiler: Ja)

Her er de mest innbringende videospillfranchisene globalt og deres samlede inntekter fra utgivelsesdatoen til i dag.

  1. Pokemon – inntar topplasseringen på listen over de mest innbringende videospillfranchisene over hele verden. Pokemon har en omsetning på 90 milliarder dollar siden utgivelsesdatoen i 1996
  2. Mario-serien – Nintendos Mario-serie kom neste, med 30 milliarder dollar i inntekter. Spillet ble utgitt i 1981 og regnes som en av hovedseriene på videospillkonsoller
  3. Plikten kaller – Call of Duty har vært aktiv siden 2003, og er en pioner innen sjangeren for første skytespill. Det har hentet inn 17 milliarder dollar i inntekter de siste 19 årene
  4. Wii – et annet fra Nintendo, Wii er et av de tidligste spillene som utnytter bruken av internett og digitale sensorer i spill. Den har 14 milliarder dollar i omsetning siden de kom inn på markedet i 2006
  5. Pac Man – hvem ville noen gang glemme labyrinten og hindringene? Ingen! Pac-Man er et annet stiftspill for folk i alle aldre. Spillet klarte å nå 14 milliarder dollar i inntekter fra dagen det ble utgitt i 1980

De fleste av disse spillene er husholdningsfavoritter fra 1990-tallet til begynnelsen av 200-tallet.

Dette er før ankomsten av smarttelefoner som har en internettforbindelsesfunksjon, noe som bidrar til fremveksten av mobilspill.

Det globale spillmarkedet har en lys fremtid foran seg

Til tross for eksponentiell vekst de siste årene, har det globale spillmarkedet fortsatt stort rom for forbedring.

Å lese:  Er WordPress det riktige valget for nettsteder med mye trafikk?

Industrien forventes å nå en markedsverdi på 340 milliarder dollar i løpet av de neste fem årene, og registrerer en sammensatt årlig vekstrate på 8,94 % fra i år til 2027.

Konklusjon

Global Gaming er unektelig en av de raskest voksende bransjene over hele verden.

Folk av alle kjønn, aldre, størrelser og etnisitet tiltrekkes av denne formen for underholdning, gitt dens brukervennlighet, tilgjengelighet og mange andre fordeler.

Mens de mister mye av konkurransefortrinnet til mobilspill, forblir de gode gamle videospillene plausible i seg selv.

De mest innbringende spillene på 1980-, 1990- og tidlig 2000-tallet er mange barndom, og de forblir attraktive for spillere, selv i denne svært avanserte digitale tidsalderen.

Vi håper du likte å lese artikkelen vår om hvor mye spillindustrien er verdt i 2024.

Kilder

Nye publikasjoner:

Anbefaling