Visste du at bare rundt en fjerdedel av bedriftene er fornøyde med engasjementet sitt? Visste du også at den gjennomsnittlige engasjementsgraden på et nettsted er litt over 2 %, men toppselskapene har en rate på rundt 11 %?
Selv om 11 av 100 besøkende på nettstedet ditt som tar den ønskede handlingen kanskje ikke virker som mye, er det det, spesielt hvis de 11 personene foretar et kjøp og blir til langsiktige kunder.
Når det er sagt, er bedre engasjement et resultat av bevisst arbeid, spesielt på ditt webdesign og brukeropplevelse. For et sømløst nettsted UX som driver engasjement, må et fokusområde være å adressere skjevheter som påvirker engasjement.
Før vi dykker inn i hvorfor skjevheter spiller en rolle i engasjementsgraden din, la oss utforske hvordan brukeropplevelse kan påvirke engasjementsgraden.
Hvordan UX kan påvirke engasjementsgraden
En negativ nettleseropplevelse på nettstedet ditt kan være forskjellen mellom en besøkende som fullfører et kjøp og å forlate nettstedet ditt helt. Fordi nettsted UX påvirker hvordan noen går videre med en bedrift, bedriftsledere bruke dataanalyse for å overvåke nettstedets ytelse stadig.
Dataanalyseverktøy hjelper ikke bare bedrifter med å informere bedrifter om hvordan besøkende beveger seg gjennom nettsidene deres, men de kan også gi innsikt i hvilke skjevheter som kan skade og hjelpe engasjementet deres.
Her er en dypere titt på hvordan UX kan påvirke engasjementsgraden.
Merkeoppfatning
Hvordan noen samhandler med merkevaren din er sterkt påvirket av deres oppfatning av det. For eksempel, hvis en bruker går inn på nettstedet ditt og det er rotete og ineffektivt, vil de ikke ha en god opplevelse.
Og den opplevelsen vil sannsynligvis etterlate en dårlig smak i munnen til merkevaren din generelt. Som et resultat vil de sannsynligvis ikke fullføre kjøpet eller registrere seg, enn si gå tilbake til nettstedet ditt.
Til syvende og sist vil besøkende dele opplevelsen sin med nettstedet ditt. Hvis det kommer over at nettstedets brukeropplevelse ikke er på nivå, kan det resultere i en generell negativ merkeoppfatning.
Navigasjon
Når besøkende ikke får tilgang til det de trenger, finner det ønskede produktet, betalingssiden eller annen viktig informasjon som vil forvandle dem fra en besøkende til en kunde, vil de ikke konvertere.
På den annen side, når et nettsted har enkel navigering, en lett tilgjengelig meny, organisert innhold og en intuitiv betalingsprosess, oppmuntrer det besøkende til å ha en utmerket opplevelse på nettstedet.
Samlet sett er god navigasjon innflytelsesrik i UX-design og bør ikke tas lett på når du prøver å øke engasjementsgraden.
Kvalitet leder
UX har mye å gjøre med kvaliteten på potensielle kunder som besøker nettstedet ditt. Når du har funnet ut hva som utgjør en solid brukeropplevelse på nettstedet ditt for dine ideelle kunder, kan du designe funksjonene og funksjonene som gjør den opplevelsen til virkelighet.
Jo mer nettstedet ditt er skreddersydd for målgruppen din, desto større sjanse vil du tiltrekke deg potensielle kunder som ender i konverteringer. Men hvis du ikke tar hensyn til dine ideelle kunder når du designer nettstedets brukeropplevelse, vil det i beste fall appellere til et generelt publikum. Og dessverre bidrar ikke et bredt publikum til høyt engasjement.
Tilgjengelighet
Tilgjengelighet blir mer og mer av en prioritet for selskaper som ønsker å forbedre sine kunderelasjoner og i sin tur forbedre sitt engasjement. Millioner av mennesker lever med minst én funksjonshemming. Funksjonen de lever med påvirker hverdagen deres, inkludert hvordan de navigerer på nett og plattformer.
Når selskaper ikke prioriterer tilgjengelighet i nettstedets brukeropplevelse, neglisjerer de i hovedsak behovene til et stort antall brukere med millioner i kjøpekraft.
Når nettstedet ditt er tilgjengelig, blir det mer innbydende og funksjonelt for de som lever med en funksjonshemming. Som et resultat vil denne enorme mengden av brukere bli trukket til nettstedet ditt fremfor konkurrentene dine og være mer villige til å ta den ønskede handlingen med merkevaren din.
La oss nå se på hvor skjevhet spiller inn når det gjelder engasjement.
Hvorfor fordommer spiller en rolle i engasjement
For det første spiller skjevheter en rolle i engasjementsrater fordi de påvirker hvordan en designer skaper brukeropplevelsen.
For eksempel, hvis en designer føler på en bestemt måte om en funksjon eller funksjon, uansett om brukeren føler det på samme måte eller ikke, kan denne skjevheten føre til at designeren endrer designet. Som et resultat kan det hende at denne funksjonen eller funksjonen ikke resonerer med brukerne og til slutt påvirker om de utfører den ønskede handlingen på nettstedet ditt.
Brukere har også skjevheter som spiller inn når de engasjerer seg i digitale rom. La oss for eksempel si at en bruker allerede har tenkt på hvordan noe skal fungere. I så fall, hvis du gjør det motsatte av hva de forventer, kan det skade brukeropplevelsen deres og hindre dem fra å konvertere.
La oss se på tre typer skjevheter og hvordan de kan spille en rolle i nettsted UX og til slutt føre til lavt engasjement.
Optimisme skjevhet
Optimisme skjevhet kan ha alvorlige konsekvenser på brukeropplevelsen din, engasjement og konverteringer: “Til tross for kjente risikoer eller til og med innsikt i farer, kan optimisme skjevhet få intelligente mennesker til å ignorere advarsler eller kutte hjørner i troen på at det verste rett og slett ikke vil skje med dem.”
I dette tilfellet, med mindre en designer tror at å kutte noen hjørner i prosessen vil ha et negativt resultat, vil dessverre de fleste ta risikoen. Men hvis den optimisme-skjevheten påvirker teamet negativt, kan det forårsake rifter som forstyrrer arbeidsplassen. Det kan også ødelegge sjansen din for å skape varige relasjoner med brukere som resulterer i gjentatte kjøp og langsiktig merkelojalitet.
Du kan bekjempe denne skjevheten ved å gjøre samsvar og bevissthet til en del av designteamets kultur. For eksempel, hvis dataene dine forteller deg at kunder liker design A fremfor design B, gå med design A – uansett hvor optimistisk du føler deg om design B. Ikke la din skjevhet og det du ønsker blinde deg for hva kunden ønsker og hva som til slutt vil fungere.
Innstilling
Framing refererer til konteksten folk bruker for å beskrive hva de snakker om, enten det er en idé, spørsmål eller beslutning. Hvordan situasjoner rammes inn i designprosessen påvirker hvilke funksjoner, funksjoner og løsninger designere går videre med på en nettside.
For eksempel, hvis en designer understreker at brukerne deres er teknisk kunnskapsrike, men utelater at brukerne deres også lever med en funksjonshemming, vil det påvirke hvordan de fortsetter med UX-designet.
Du kan bekjempe denne skjevheten ved å avstå fra tvangsmessig beslutningstaking og lære så mye du kan om en situasjon før du gjør justeringer i UX-designet.
Opplevd verdiskjevhet
Opplevd verdiskjevhet refererer til verdien vi setter på et produkt eller en tjeneste basert på hvordan det ser ut eller hvordan det presenteres for oss.
For eksempel, når en bruker blir presentert for et nettsted av lav kvalitet som er forvirrende å bruke, vil de ikke se det nettstedet som verdifullt. På den annen side, hvis en bruker mottar et førsteklasses, intuitivt, navigerbart nettsted, er det mer sannsynlig at de finner det nyttig og forhåpentligvis foretar et kjøp eller fullfører en ny konvertering.
Bekjemp denne skjevheten ved å forstå hva som er verdifullt for brukerne dine og design alt på nettstedet ditt med den kunnskapen i tankene. Kjør A/B-tester og undersøkelser for å finne ut om appen din eller nettstedets oppfattede verdi er på nivå med den faktiske verdien, og gjør endringer derfra.
Forbedre brukeropplevelsen på nettstedet ditt for å påvirke engasjementet positivt i stedet
Med all informasjonen ovenfor i tankene, har du rett i å gjøre alt du kan for å forbedre nettstedets brukeropplevelse for å påvirke engasjementet positivt. Å minimere skjevheter i nettstedets brukeropplevelse kan virke som en skremmende oppgave, men noen få enkle trinn kan øke engasjementet ditt.
Start med å forstå hvilke skjevheter som er der ute og hvordan de påvirker beslutningstaking og atferd. Lær så hva som er etisk bruk av fordommer. Hvordan kan du få folk til å ta de ønskede handlingene uten å være påtrengende i tilnærmingen eller unaturlig i design?
Pass deretter på å måle brukeropplevelsen og studere hvordan brukere navigerer på nettstedet ditt. Samle i tillegg tilbakemeldinger fra brukere og interne team om hvordan du kan forbedre brukeropplevelsen.
Til syvende og sist er det ikke noe enkelt riktig svar når det gjelder å adressere skjevheter i nettstedet UX. Men bedre engasjement kommer hvis du prioriterer brukerbehov over alt annet i designprosessen.
Dan Matthews er en frilansskribent og innholdskonsulent som spesialiserer seg på verdifull innsikt når det kommer til digital markedsføring og teknologi. Når Dan ikke skriver, vil du finne ham med en kaffe i den ene hånden og leter etter ny musikk på telefonen i den andre.