Metaverse er et hett tema i teknologiverdenen; Det ble imidlertid vanlig kjent blant vanlige folk da Facebook omdøpte seg selv til “Meta”.
Metaverse er definert som en kombinasjon av ulike virtuelle verdener – populære er Sandbox, eid av Hong Kongs Animoca Brands; Decentraland; og Roblox.
Folk bruker digitale avatarer for å utforske disse virtuelle landene, hvor de kan spille spill, sosialisere, kjøpe eiendom, surfe, shoppe osv.
Dataene generert fra ulike digitale enheter som brukes i verden, vil være årsaken til den neste revolusjonsbølgen i teknologiverdenen.
Internet of Things vil snart etablere springbrettene til Metaverse-verdenen. Mange selskaper har hastet med å gå inn i Metaverse de siste månedene, ifølge ulike ressurser.
Detaljhandel og underholdningsmerker fra Nike, Walmart, Disney og Warner Music Group har blitt en del av den nye verdenen.
I følge Metaverse-statistikk for 2024 har Sandbox allerede hentet inn avtaler fra mer enn 200 merker, selskaper og enkeltpersoner (som Snoop Dogg).
Sammen med det planlegger Warner Music, underholdningsgiganten, for tiden en konsertfokusert Metaverse-temapark basert på Sandbox-plattformen.
Og på samme måte utvikler Gucci, luksusmerket, også en plass på Sandbox for å selge moteproduktene sine til neste generasjons publikum.
Metaverse-statistikk og Makret-størrelse i 2024
Vi vil diskutere detaljert Metaverse-statistikk om dens vekst, markedsstørrelse, selskaper som investerer i Metaverse, fremtidige markedsspådommer osv. Men først, her er en rask oppsummering
- Metaverse-markedsstørrelsen var 47,69 milliarder dollar i 2020
- Metaverse-markedsstørrelsen forventes å bli 800 milliarder dollar innen 2024
- 1 billion dollar markedsstørrelse spådd for Metaverse i fremtiden ifølge JP Morgan
- 15 billioner dollar i BNP-vekst spådd for AI-økonomien innen 2030
- 10 milliarder dollar investering fra Facebook for Metaverse.
- 400 milliarder dollars vekst i spillverdenen forventes innen 2025.
- Epic Games samlet inn $1 milliard for metaverse-planer.
- Microsoft fikk en kontrakt på 22 milliarder dollar for Mixed Reality-teknologi
- Supersocial samlet inn 5,2 millioner dollar for å lage spill på Roblox-plattformen
- Facebook skapte mer enn 10 000 jobber basert på Metaverse
- 50 000 individuelle skapere har lastet ned Nvidia Omniverse betaversjon
Metaverse-statistikk i 2024: fakta, markeder og applikasjoner
1. 47,69 milliarder dollars markedsstørrelse på Metaverse i 2020 forventes å bli 800 milliarder dollar innen 2024
Hver teknologi har to sider, den ekte delen og den overhypede delen.
Selv om Microsoft annonserte kjøpet av Activision Blizzard for $68+ milliarder som et skritt mot Metaverse, tror noen fortsatt at Metaverse er overhypet.
Faktum er at Metaverse-miljøet som helhet ikke er etablert av noen bedriftsindivider, og vil sannsynligvis ikke bli det.
2. $1 billioner markedsstørrelse for Metaverse i henhold til spådommen til JP Morgan
JP Morgan ble den første banken som satte opp et Metaverse-kontor. Everyrealm opprettet et shoppingdistrikt, “Metajuku” på Decentraland (digitalt rom), hvor JPMorgan har sin lounge.
Ifølge myndighetene vil banken snart starte tjenester som boliglån, kreditt, husleie osv., gjennom deres Metaverse-lounge, og legge til litt sanntids merkevarekraft til Metaverse-statistikken.
3. 15,7 billioner dollar i BNP-vekst anslått for AI-økonomi innen 2030
Konsulentselskapet Accenture utarbeidet forskningsstatistikk basert på 12 utviklede økonomier.
I følge den publiserte studien vil AI doble sin årlige økonomiske (globale) vekstrate innen 2035.
En annen studie fra PwC forventer en økning på 14 prosent i globalt BNP, som tilsvarer 15,7 billioner dollar som et resultat av AI-vekst på ulike felt.
I følge Metaverse-statistikken fra Goldman Sachs kan Metaverse-markedsstørrelsen utvikle seg til 12 billioner dollar. Og Grayscale-rapportene forventer 1 billion dollar i årlig inntekt fra Metaverse.
4. Investering på 10 milliarder dollar fra Facebook på Metaverse.
I følge Metaverse-statistikk har Facebook foretatt en investering på 50 millioner dollar i visse non-profit-finansieringsgrupper rettet mot Metaverse-teknologier.
Facebook har bekreftet sine fremtidige planer om å konsentrere seg mer om Metaverse-relaterte teknologier og omdøpt sin sosiale medieplattform til “Meta.”
Mark Zuckerberg har allerede annonsert at selskapet hans har som mål å oppnå flere milepæler i Metaverse-feltet i løpet av de neste 5 årene.
Selskapets VR-headset (Oculus) er laget og optimalisert basert på Metaverse-vekstforventningene.
Når vi sjekker Metaverse-statistikken, er for tiden ingen selskaper i nærheten av den virkelige Metaverse-teknologien, og eksperter tror at endringene vil være synlige først etter 10-15 år.
5. Mer enn 400 milliarder dollar i vekst i spillverdenen forventes innen 2025.
Med suksessen til Metaverse, kommer spillindustrien til å bli en av de mest produktive i fremtiden.
Markedsstørrelsen var 274 milliarder dollar i 2020, og ifølge spilleksperter kan industrien nå 400+ milliarder dollar i 2024.
Annonseinntektene fra salg i spillet vil øke med opptil 70 prosent av dagens markedsstørrelse.
I følge den siste Metaverse-statistikken kan det virtuelle riket ta underholdningsvirksomheten (levende musikk, filmer, sport) til 200 milliarder dollar i 2024.
6. Epic Games samlet inn $1 milliard for Metaverse-planer
I 2021 fullførte Epic Games en av sine store finansieringer for Metaverse, verdt 1 milliard dollar. Ifølge statistikken har Epics markedsstørrelsesvurdering nådd mer enn 28 milliarder dollar.
Sammen med det har Sony satt i gang et strategisk trekk ved å investere 200 millioner dollar i Epic Games for å bli nære allierte.
Folk kan forvente et kombinert bidrag fra både underholdning, kunst osv.
7. Microsoft fikk en kontrakt på 22 milliarder dollar for Mixed Reality-teknologi
Teknikgiganten Microsoft fikk en kontrakt fra den amerikanske hæren som sikret 21,8 milliarder dollar for 10 år.
I henhold til kravstatistikken har Microsoft gått med på å levere 120 000 AR-headset til den amerikanske hæren.
Designet til AR-hodesettet er basert på IVAS (Integrated Visual Augmentation System), og designet støtter de nyeste egenskapene til AR med HoloLens 2-oppgraderinger.
I følge den siste Metaverse-statistikken, har prosjektet som mål å styrke soldatene med deling av informasjon om beslutninger i sanntid som kan hjelpe soldater med å få bedre innsikt på slagmarken.
En annen bemerkelsesverdig kontrakt mellom den amerikanske hæren og Microsoft er 2018-kontrakten verdt 480 millioner dollar for å utvikle mer enn 100 000 HoloLens-headset.
8. Supersocial samlet inn 5,2 millioner dollar for å lage spill på Roblox-plattformen
Supersocial skapte spill for Roblox-plattformen, som oppmuntret brukere til å kommunisere og samarbeide og økte sosial interaksjon gjennom spill.
Grunnlagt av Yonatan Raz-Fridman “Yon” (CEO) og Pedro Romi (CFO), sammen med medgründerne Luiza Justus (Creative Director) og Tatiana Wlasek (VP Marketing & People Experience), konsentrerer Supersocial seg for tiden om å bli Nintendo av Metaverse ved å lage attraktive produkter.
Selskapet har visjonen om å gå inn i den futuristiske spillopplevelsen gjennom Metaverse. I 2021 oppnådde Supersocial en startfinansiering på $5,2 millioner som en inngang til Metaverse.
9. Facebook opprettet mer enn 10 000 jobber basert på Metaverse
Sammen med navneendringen til Meta annonserte Facebook 10 000 jobber på det europeiske markedet.
Jobbene vil bli besatt i løpet av de neste fem årene for å støtte Metaverse-miljøet.
Facebook-talspersonen nevnte at de fokuserer på Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Polen, Nederland, Irland, etc., for rekrutteringen.
«Europa er enormt viktig for Facebook.
Fra tusenvis av ansatte i EU til millioner av bedrifter som bruker appene og verktøyene våre hver dag, Europa er en stor del av suksessen vår, ettersom Facebook er i suksessen til europeiske selskaper og den bredere økonomien, sier Nick Clegg, Facebooks leder for globale anliggender, og Javier Olivan, visepresident for sentrale produkter.
10. 50 000 individuelle skapere har lastet ned Nvidia Omniverse betaversjon
Covid-19 har akselerert veksten av VR, AR, MR, AI, IoT, Online Gaming, etc. AR, VR og MR-veksten til sammen var verdt 30,7 milliarder dollar i løpet av 2021 og kan overstige 300 milliarder dollar innen 2024.
I 2025 er AR- og VR-markedet i Europa spådd å nå 20,9 milliarder dollar. Det var bare 2,8 milliarder dollar i 2021.
Nvidia har krysset Intel når det gjelder nettoformue.
I følge fersk Metaverse-statistikk har Nvidia en markedsverdi på mer enn 500 milliarder dollar, noe som gjør det til et av de ti mest verdt selskapene i verden.
Omniverseteknologien fra Nvidia fokuserer på digital simuleringsdesign av kjøretøy, fabrikker, engineering, underholdning, media, produksjon, bygging, spillutvikling, etc.
Avansert omniverseteknologi spiller en viktig rolle i problemfri håndtering av kompliserte visuelle ingeniørsaker.
11. Metaverse-markedsstørrelsen er spådd å nå så mye som $800 milliarder innen 2024
Ifølge eksperter ble Metaverse-markedet estimert til å overstige 800 milliarder dollar innen 2024. Den nåværende statistikken viser at det er opp til 47 milliarder dollar og utvikler seg.
Covid-19-pandemien har vært en viktig årsak til Metaverse-vekstprognosen siden flere begynte å bli avhengige av digitale tjenester.
Den raske veksten av teknologi og pandemien gjorde Metaverse mer lovende.
I følge 2020-statistikken skaper Metaverse større inntekter fra Nord-Amerika enn andre globale metaverse-markedsregioner.
Investorer og teknologientusiaster forventer flere Metaverse-bidrag fra store bedrifter globalt.
12. Mer enn 12 millioner brukere deltok på Fortnite-konserter på nett
Fortnite, fra Epic Games, gjennomførte en nettkonsert med Travis Scott i spillavataren deres, som mer enn 12 millioner spillere deltok på.
Fortnite ble utgitt i 2017, og det ble raskt populært blant spillere.
Det jobber med å lage avanserte metoder for å etablere en svært realistisk Metaverse-opplevelse for brukerne.
Hovedapplikasjoner av Metaverse
Metaverse har mange virkelige applikasjoner. Vi skal peke på noen av de viktigste anvendelsene her.
utdanning
Metaverse kan gjøre ting realistiske som vi har lært fra klasserom gjennom todimensjonale tavler og diagrammer.
Neste generasjons studenter kan føle at de står på toppen av et atom eller en vulkan i utbrudd!
I avansert utdanning, som medisin eller robotikk, er det enorme muligheter for Metaverse.
For eksempel kan medisinstudenter bli med på kompliserte operasjoner som forekommer i alle deler av verden. Utdanning kan bli morsomt og mer interessant med Metaverse.
Eiendom
De nåværende teknologiene kan lage en 3D-modell av drømmehuset eller kontoret ditt, men hva om du kan se bygningen på det nøyaktige stedet du ønsker å lage det?
Den realistiske kreasjonen vil hjelpe deg med å finne ut fordelene og ulempene med designet før du legger en enkelt murstein!
Metaverse kan hjelpe deg med å sette opp bygget med nøyaktige mål beregnet.
Virtuelle møter
Covid-19-pandemien fikk folk til å sitte foran dataskjermer for å delta på kontormøter, seminarer og klasseøkter.
Å møte mennesker i en virtuell verden vil imidlertid være en annen opplevelse.
Metaverse-møter vil skape et virtuelt miljø hvor du kan gå ut med vennen din for en kopp kaffe og en prat etter møtet!
Hvis Metaverse-applikasjonene er riktig justert, kan ingen pandemi stoppe deg fra å nyte en middagsdate eller en filmhelg!
Gaming
Spill, spesielt online spill, vil være den beste applikasjonen som er fordelaktig fra Metaverse-oppsettet.
I følge Metaverse-statistikk spiller mer enn 3 milliarder mennesker videospill. Mengden realistisk opplevelse slike spill kan levere er utenkelig!
Folk kan virkelig bli en del av mange av favorittspillene deres ved hjelp av Metaverse, fra å sitte bak skjermene med en joystick.
Spillentusiaster kan forvente avanserte spill i fremtiden som lar brukeren leve inne i spillet og ta sanntidsbeslutninger som kan endre løpet av klimakset!
Opplæring
Et annet viktig felt som får mest utbytte av Metaverse er hærtrening.
Metaverse kan lage virkelige steder med nøyaktige dimensjoner i et sikret område der hæren trygt kan gjøre stedet kjent.
Det hjelper fagfolk (brannmenn, arkitekter, gruvedrift, etc.) med å lære mer om et sted der folk sitter fast på grunn av flom eller terrorangrep, hvor verdifulle gjenstander må samles inn osv.
Konklusjon
Vi håper du likte vårt syn på det enorme potensialet til Metaverse og dets uforutsette muligheter i den virkelige verden.
Imidlertid peker de fleste Metaverse-statistikker og markedsstørrelsesspådommer mot det faktum at vi fortsatt er i mørket her, og vi vil trenge 10-15 år til for å oppdage hvor stor Metaverse vil bli, pluss de avanserte Metaverse-applikasjonene som vil være en del av livene våre.
Men vi er sikre på at det skjer. Mange selskaper har allerede meldt seg på for å utføre forskjellige eksperimenter på den nye verden.
Så vi kan sikkert forvente interessante resultater i de kommende årene fra Metaverse.
Vanlige spørsmål
Hva er Metaverse?
Meta betyr kompleksitet, og Vers betyr rom og tid. Imidlertid har det en annen betydning enn deres kombinerte ordbetydning.
Et delt 3D digitalt virtuelt miljø som støtter nesten alle de virkelige funksjonene som teknologi, underholdning, media, spill, etc.
Den kombinerer AR, VR, blockchain, nettspill, etc., for å skape Meta-miljøet. Mennesker og objekter kan eksistere i Metaverse, og de kan samhandle med hverandre.
Hva er typene utstyr som trengs for Metaverse?
Etter hvert som teknologien skrider frem, kan det komme flere enheter som skaper en langt bedre Meta-opplevelse for brukeren.
I tilfelle du spiller Decentraland, Roblox, etc., er smarttelefonen eller skrivebordet mer enn nok.
For sosiale medier som Facebook foretrekkes imidlertid VR-headset.